6 نکته کلیدی که در تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه باید بدانید!!

6 نکته کلیدی که در تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه باید بدانید!!

از قدیم الایام خرید خانه یکی از مهمترین نیازها و دغدغه های خانواده ها بوده است و هر فردی به دنبال فراهم کردن مسکن و آشیانه ای برای خود و خانواده است؛ اما باید توجه داشت که در خرید خانه اعم از سنددار، قولنامه‌ای، کلنگی و یا … می‌بایست دقت و توجه خاصی مبذول داشت؛ چرا که کوچکترین بی دقتی و عدم آگاهی از قوانین خرید خانه می‌تواند چالش‍‌های حقوقی بسیاری را به خریدار خانه تحمیل کند و چه بسا منجر به از دست دادن سرمایه وی گردد.

به همین دلیل در این نوشتار که توسط کارشناسان مجموعه وکیل باشی نگاشته شده است، قصد داریم 6 نکته حقوقی که در حین خرید خانه باید به آن توجه کنید را بیان داریم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

تعریف قرارداد خرید و فروش خانه یا به عبارتی دیگر مبایعه نامه خانه:

قولنامه در جایی نوشته می‌شود که طرفین قصد انجام معامله ای در آینده را داشته باشند. قولنامه نوعی قرارداد مقدماتی میان خریدار و طرف فروشنده است که در آن بایع {فروشنده} قصد دارد ملکی را به خریدار واگذار کند؛ درحالیکه شرایط این واگذاری طی قراردادی به نام قولنامه مشخص می‌شود. واگذاری ممکن است در ازای وجه کاملاً نقد مشتری و یا در قالب چند قسط با فاصله‌های زمانی مشخص انجام گیرد.

هنگامی که قولنامه نوشته می‌شود، خریدار باید در مدت زمان معین پول را به طور کامل بپردازد و فروشنده نیز حق ندارد ملک را به شخص دیگری بفروشد. چیزی که در عرف عموماً به اشتباه به کار می‌رود، کاربرد قولنامه به جای لفظ مبایعه‌نامه به معنای قرارداد خرید و فروش ملک (بیع ملک) است. مبایعه نامه ملک اعم از مبایعه نامه خانه و … عنوان توافقی است که میان خریدار و فروشنده منعقد شده و به موجب آن خریدار موظف به پرداخت ثمن معامله در ازای تملک (به مالکیت درآوردن) خانه می‌گردد.

تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه
تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه

نکات مهم و ضروری در تنظیم قرارداد بیع منزل:

همانگونه که پیشتر گفته شده، قرارداد بیع منزل یا خانه از جمله قراردادهایی است باید در نهایت دقت و توجه تنظیم گردد در غیر این صورت ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. از نکات مهم و کلیدی تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. تنظیم قرارداد خرید و فروش خانه توسط وکیل متخصص:

از آنجا که نوشتن قرارداد مذکور یکی از اموری است که می‌بایست با دقت و توجه کافی صورت گیرد، به همین دلیل باید قرارداد خرید و فروش خانه توسط وکیل متخصص در امور قراردادها تنظیم شود تا از بروز چالش‌های احتمالی آینده جلوگیری شود و بتواند از حقوق شما به خوبی دفاع نماید.

2. درج دقیق مشخصات و خصوصیات خانه در قرارداد بیع منزل:

دومین نکته مهمی که باید هنگام تنظیم مبایعه نامه خانه در نظر داشته باشید، درج دقیق مشخصات و خصوصیات منزل در متن قرارداد است. متراژ، انشعابات، مشاعات، انباری و پارکینگ و … از جمله مواردی هستند که اختلاف بر سر آنان بسیار است، از این رو بهتر است کاملاً با جزئیات و دقیق قید شود.

3. در نظر گرفتن موارد فسخ قرارداد خرید و فروش خانه:

سومین نکته مهم و کلیدی که در نگارش قرارداد خرید و فروش خانه باید به آن توجه نمود، در نظر گرفتن موارد و شرایطی برای فسخ معامله می‌باشد. همانطور که می‌دانید، قرارداد بیع منزل از عقود لازم به شمار می‌آید به این معنا که خریدار و فروشنده نمی‌توانند جز موارد مصرح قانونی، معامله خود را یک طرفه برهم زنند. از این رو، طرفین این امکان را دارند که شروطی را برای ایجاد حق فسخ قرارداد برای خود در نظر گیرند تا بدین نحو دچار ضرر و خسارت نگردند.

4. درخواست مفاصا حساب از فروشنده:

اما می‌رسیم به آخرین نکته که آن هم درخواست ارائه مفاصا حساب از صاحب ملک است. مفاصا حساب سندی است که از سوی شهرداری صادر شده و بیانگر این است که مالک هیچگونه بدهی از جمله مالیات، عوارض و بیمه ندارد.

لازم است بدانید، چنانچه تسویه حساب مالی در مورد ملک صورت نگرفته باشد، ممکن است شما را دچار ضمانت اجرائی چون جریمه مالی نماید.

5. دقت در نحوه پرداخت ثمن معامله:

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید و فروش خانه باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که پرداخت حتماً به حساب فردی واریز شود که سند به نام اوست. این کار از وقوع اختلافاتی که ممکن است در آینده بر سر ثمن معامله پدید آید، جلوگیری می‌کند.

6. درج دقیق تعهدات خریدار و فروشنده:

یکی از دلایلی که طرفین هنگام معامله، قرارداد می‌نویسند به این علت است که تعهدات و الزامات خود را درج کنند تا بتوانند صورت ایجاد اختلاف در آینده، به متن کتبی قرارداد استناد کرده و حقوق خود را استیفا نمایند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تعهدات شفاهی هنگام معامله را به صورت کتبی قید کنید. مواردی از جمله نحوه پرداخت ثمن و اقساط آن، زمان تاریخ انتقال سند و …

نکات قرارداد خرید و فروش خانه
نکات قرارداد خرید و فروش خانه

سخن آخر:

در این مطلب تلاش نمودیم شما را با قرارداد خرید و فروش خانه و نکات مهم در هنگام تنظیم آن آشنا کنیم. در نهایت باید مجدداً تأکید کرد که تنظیم قرارداد می‌بایست توسط وکیل متخصص انجام شود تا بتواند ضامن حقوق شما باشد؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم چه به عنوان خریدار چه به عنوان فروشنده، از انواع قراردادهای ملکی که توسط وکلای متخصصین مجموعه وکیل‌باشی نگاشته شده است، بهره‌مند شوید و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود معامله منعقد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فرم مشاوره رایگان

خرید ملک در ترکیه (جدیدترین ها)

پر بازدیدترین مقالات